מגנזיום לתסמונת שחלות פוליציסטיות?

עד לא מזמן, מגנזיום כחלק מהטיפול הטבעי בתסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS) היה משאב לא מנוצל מספיק.

אנחנו יודעים שלנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות יש סיכוי גבוה פי 19 מהאדם הממוצע לסבול ממחסור במגנזיום ומחסור בו נוגע בכל כך הרבה תסמינים נפוצים של התסמונת כמו תנגודת אינסולין, חרדה, דלקתיות, קשיי שינה.

מגנזיום הוכח כמסייע בניהול רמת הסוכר בדם, ניהול חרדה וסיוע בשנת לילה איכותית.

כמו כן הוא גם אנטי דלקתי טבעי, מה שהופך אותו קריטי במיוחד לנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות.

 

מגנזיום הוא מינרל חיוני המצוי בכל הרקמות שלנו ובעיקר בשרירים, בעצמות ובמוח שלנו. הוא מהווה פקטור קריטי בלמעלה מ-300 תהליכי גוף, כולל בניית שרירים ותפקודם, תפקוד עצבים תקין, שמירה על לחץ דם ודופק תקינים, תפקוד אופטימלי של מערכת החיסון ושינה בריאה.

 

קבלת כמות מספקת ואופטימלית של מגנזיום דרך התזונה היא בהחלט המקום להתחיל ותמיד חשוב בעיני כנטורופתית שהתזונה שלנו תכיל בכמות מספקת את המינרלים והוויטמינים שגופנו זקוק להם מידי יום. עם זאת, לא תמיד פשוט או אפשרי לקבל את המינונים האופטימליים שאנו זקוקים להם מתזונה בלבד (מסיבות מגוונות כמו חוסר בקרקעות ולכן במזון שאנו אוכלים, בעיות ספיגה, גיל ועוד. ניתן לקרוא עוד על כך כאן).

רבים ורבות מוצאים שזה הכרחי ומועיל ביותר עבורם לקבל עוד מגנזיום כתוספת לתזונה.

למה צריך מגנזיום בתסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS)?

 

  1. כי מגנזיום מסייע בניהול הפרשת האינסולין– אחד המאפיינים העיקריים של תסמונת השחלות הפוליציסטיות הוא ממשק סוכר לא מאוזן- רמות סוכר גבוהות ותנגודת אינסולין.  מגנזיום מגביר את הפרשת האינסולין אשר מאפשר את חילוף החומרים של הסוכר. ללא מגנזיום, גלוקוז אינו מסוגל להיכנס לתאים. מחקרים הראו שאנשים עם סוכרת שנטלו תוספי מגנזיום שיפרו את רמות האינסולין והגלוקוז.

 

  1. כי מגנזיום הכרחי לשמירה על לב בריא– מינרל חשוב זה מסייע בהובלה תקינה של אשלגן, סידן (ויונים של חומרי הזנה נוספים) על פני ממברנות התא. פעולות אלו של מגנזיום תורמות לדחפים עצביים בריאים, התכווצות שרירים וקצב לב תקין.

 

  1. כי מגנזיום תומך בהפחתת חרדה ודיכאון– שהם מאפיינים בולטים בתסמונת.

 

  1. כי רמות מתאימות של מגנזיום עוזרות לקדם שינה– מגנזיום נדרש לתפקוד המוליך העצבי GABA האחראי על רגיעה ושינה.

 

סיבות למחסור במגנזיום בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות:

 

רמות סטרס גבוהות– כאשר אנו לחוצים, הגוף שלנו מתרוקן ממגנזיום כיוון שהוא מווסת את הורמון הלחץ שלנו- קורטיזול ע״י כך שהוא מרגיע את מערכת העצבים שלנו ומונע עודף.

בנוסף, אנחנו ״שורפים״ יותר מגנזיום כשאנחנו תחת עומס ומתח מכיוון שהמגנזיום תומך בפעילותה של בלוטות יותרת הכליה- האחראית על ייצור הורמוני המתח שלנו. בלוטה זו עובדת ביתר ונגרמת לה התשה עקב יצירת קורטיזול ברמות גבוהות. כלומר, כאשר אנחנו נמצאים בלחץ אנחנו מאבדים מגנזיום.

גלולות למניעת הריון– הרבה נשים עם שחלות פוליציסטיות נוטלות גלולות אשר נמצאו כתורמות למחסור במגנזיום.

תנגודת אינסולין ורמות סוכר גבוהות–  נשים רבות עם PCOS נוטות לחוות חשקים חזקים לסוכר ולפחמימות פשוטות וכדי לעבד עודף סוכר בתזונה צריך מגנזיום ברמה גבוהה. תזונה המכילה הרבה קמח לבן, בשר ומוצרי חלב (שכולם אינם מכילים מגנזיום) מחמירה משמעותית את הבעיה.

דלקתיות– מחסור במגנזיום נקשר לדלקתיות בגוף ולרמות גבוהות יותר של C Reactive Protein- חלבון המעיד על רמת הדלקתיות בגוף (בודקים את רמתו בבדיקת דם פשוטה).  לנשים עם התסמונת יש נטייה לרמות דלקתיות גבוהות יותר בגוף.

 

סימנים של מחסור במגנזיום:

 

רוב המגנזיום בגופנו נמצא בתוך התאים, כך שאיננו יכולים למדוד אותו בבדיקת דם.

רק 1% מהמגנזיום בגוף נמצא בדם, כך שבדיקת דם של מגנזיום בסרום (בדיקת הדם הרגילה שאנחנו עושים בדרך כלל)  אינה מדד מדויק לקביעת מחסור במגנזיום.

חשוב להסתכל על סימפטומים, מגנזיום מכונה לעתים קרובות “מינרל הרפיה”- אז אם משהו מתוח, עצבני, מתכווץ או נוקשה, בין אם זה הגוף או הרגשות/מצבי הרוח, זהו לעתים קרובות סימן למחסור במגנזיום.

 

הנה רשימה של תסמינים נפוצים של מחסור במגנזיום:

 

  • תנודות במצב הרוח ואף חרדה ודכדוך
  • רמות סוכר גבוהות בדם
  • תשישות
  • חשקים לסוכר, פחמימות פשוטות ואלכוהול
  • תסמונת שחלות פוליציסטיות
  • בעיות שינה
  • עצירות
  • עצבנות
  • מיגרנות
  • לחץ דם גבוה
  • תסמינים קדם וסתיים
  • כאבי ווסת
  • ריפלוקס
  • מעי רגיש

 

אילו מזונות מכילים מגנזיום?

 

מזון הוא תרופה, ואת יכולה לקבל יותר מגנזיום על ידי אכילת יותר מזונות עשירים במגנזיום.

למשל:

אצות, עלים ירוקים (כמו תרד, מנגולד, רוקולה, קייל, פטרוזיליה ועוד), שקדים, קשיו, אגוזי ברזיל, אגוזי לוז, אגוזי מלך, זרעי דלעת, חמניות ושומשום, קקאו נא, הליבוט, אבוקדו, שעועית,  מרק עצמות תוצרת בית הוא מקור מצוין נוסף.

 

דרך נוספת לשפר את רמות המגנזיום שלך היא ע״י ספיגה עורית של מגנזיום– ניתן להשתמש בקרם או שמן מגנזיום למריחה על העור כיוון שלמגנזיום יש יכולת נהדרת להיספג דרך העור ישירות למחזור הדם.

 

הערה: אם יש לך מחלת לב או בעיית כליות, חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא שלך לפני נטילת תוספי מגנזיום.

 

 

 

הכותבת שירי בן בסט היא נטורופתית מוסמכת המתמחה בטיפול וליווי נשים לבריאות הורמונלית ובפרט בתחום של תסמונת שחלות פוליציסטיות.

תסמונת שנשים הסובלות ממנה מרגישות לעיתים קרובות ייאוש ותסכול גדולים כאשר הפתרונות היחידים המוצעים להן הם: לרדת במשקל (ללא הכוונה תזונתית מדויקת), לקחת גלולות או פשוט לחיות עם הסימפטומים. שירי מלווה נשים מתוך הניסיון הרב שלה עם התסמונת בחייה האישים ומתוך מחקר מעמיק בנושא בעזרת תזונה, תוספים ואורח חיים במטרה לתת לנשים תקווה וכלים שיסייעו להן להחזיר לעצמן את השליטה ולחיות חיים יותר פוריים, נשיים, בריאים ושמחים.

 

מקורות:

 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23322284/

 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21696337/

 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11447731/

 

עוד מאמרים מעניינים:

בא לכם/ן לשתף? :)

אין במידע ובייעוץ הניתן באתר זה כדי להוות תחליף לייעוץ רפואי, עצה לשימוש, שינוי או הפסקת שימוש בתרופה כלשהי.
יש תמיד לפנות לגורם מוסמך לפי ביצוע שינויים רפואיים ושימוש בתוספי תזונה.

אין להסתמך על המידע כמקור מידע יחיד, שימוש ו/או צפייה בנתונים באתר מעידים על הסכמתך לתקנון האתר ותנאי השימוש.

נשמח שתצטרפו אלינו בדרך לחיות
בריא, זוהר וממגנט יותר :)

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונשמח לשתף אתכם בעדכונים, מבצעים מיוחדים ותכנים מעניינים בנושא אורח חיים בריא מבוסס הנאה.

עם ההצטרפות קבלו מאתנו הטבה של 10% הנחה בקניה הראשונה באתר

תודה שהצטרפת למועדון MgNETIC

קוד קופון: MG10