7 סימנים של מחסור במגנזיום

מחסור במגנזיום (היפומגנזמיה) הוא בעיה בריאותית שלעתים קרובות מתעלמים ממנה.

הרבה אנשים לא מרגישים או יודעים שהם סובלים ממחסור. מחקרים מצביעים על כך שעד 75% מהאוכלוסיה האמריקאית אינם עומדים בצריכה המומלצת של מגנזיום[1].

במקרים רבים, המחסור עלול להיות לא מאובחן משום שהסימנים לא תמיד ספציפיים (למשל התכווצויות שרירים כמו שרבים מאתנו מכירים). הסימנים יכולים לבוא לידי ביטוי כבעיות ״קטנות״ שהתרגלנו אליהם כמו לחץ מוגבר, כאבי ראש או קשיי שינה ומשום שאין בדיקה זמינה ויעילה לאבחון החוסר .

נקודה לגבי בדיקת דם של מגנזיום- ברוב המקרים לא ניתן לאבחן מחסור במגנזיום בבדיקת דם, למעט מקרים חמורים של מחסור קליני. זאת כיוון שבדיקה זו מראה את הרמות בסרום אך אינה מעידה על הכמות בכלל הגוף. רוב רובו של המגנזיום בגופנו לא נמצא בסרום הדם ולכן הרמה בדם אינה מייצגת (להרחבה בנושא קראו כאן).

 

הגורמים למחסור במגנזיום מגוונים (כתבתי על זה יותר פה) והם נעים בין צריכת תזונה לא מספקת, דלדול הקרקעות, סטרס, בעיות עיכול, ספיגה ועוד[2].

 

בעיות בריאות הקשורות למחסור מגנזיום כוללות: ספיגה לקויה, מיגרנות, עצירויות, סוכרת, עצבנות ואפילו מחלת הצליאק [3].

אנשים הסובלים מאלכוהוליזם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול ממחסור[4].

 

במאמר קצר זה אתייחס ל- 7 סימנים של מחסור במגנזיום.

 

  1. התכווצויות ועוויתות שרירים:

להרבה מאתנו זה קרה, שפתאום האצבעות בכף הרגל נתפסות חזק ולא ברור מאיפה זה הגיע.

עוויתות, רעידות והתכווצויות שרירים הם מהסימנים המוכרים למחסור במגנזיום. מצבים קיצוניים של מחסור עלולים אפילו לגרום להתקפים חזקים של עוויתות[5].

זה יכול לבוא לידי ביטוי בהתחלה גם כחוסר תחושה או עקצוצים בקצוות הגוף (כפות ידיים או רגליים).

 

מגנזיום ממלא תפקיד מרכזי בתפקוד השרירים התקין. הוא נמצא בכמות גדולה בתאי השריר השונים וקשור לשליטה על האותות העצביים הדרושים להתכווצות שרירית תקינה. הוא עובד בשיתוף פעולה עם מינרל אחר שבטח שמעתם עליו- סידן– כאשר הוא אחראי על כיווץ השריר ומגנזיום על ההרפיה. האיזון ביניהם קריטי.

חוקרים כיום מאמינים שתסמינים אלו של התכווצויות ועוויתות שרירים נגרמים מזרימה גדולה יותר של סידן לתאי עצב השריר, אשר מעוררת אותם יתר על המידה[6].

 

  • כמובן חשוב לזכור שלעוויתות שרירים לא רצוניות עשויות להיות סיבות אחרות כמו לחץ, יותר מדי קפאין, תופעות לוואי של תרופות מסוימות, סימפטום של מחלה נוירולוגית.

 

  1. תחושת לחץ, עצבנות, קשיי שינה וחרדה:

סימנים של מתח, עצבנות, קשיי שינה וגם תסמונת קדם וסתית יכולים להיות קשורים למחסור במגנזיום. בין היתר כיוון שהוא נדרש לתפקוד התקין של המוליך העצבי גאבא (GABA) האחראי על רגיעה, הפחתת לחץ, איכות ומשך השינה.

כלומר, כשאין לנו מספיק מגנזיום- אין לנו מספיק גאבא ואנחנו נרגיש יותר עצבנות, יותר חרדה וקושי לישון.

מחקרים תצפיתיים אף קשרו רמות נמוכות של מגנזיום עם סיכון מוגבר לדיכאון[7].

 

  1. אוסטאופורוזיס:

אוסטאופורוזיס היא הפרעה המאופיינת בעצמות חלשות ובסיכון מוגבר לשברים בעצמות. גורמים רבים משפיעים על הסיכון לפתח אוסטאופורוזיס (הזדקנות, חוסר פעילות גופנית, מחסור בויטמיני D ו- K ועוד).

 

גם מחסור במגנזיום הוא גורם סיכון לאוסטאופורוזיס. מצב של מחסור עלול להחליש את העצמות באופן ישיר וגם עקיף ע״י השפעה על רמות הסידן[8] [9] [10].

מגנזיום פועל בשיתוף פעולה עם סידן בהעברת הסידן מהשרירים לעצמות.  בנוסף הוא קשור לשפעול ויטמין די הקריטי לבריאות העצמות.

מחקרים בחולדות הראו שפחות מגנזיום בתזונה מביא להפחתת מסת העצם ומחקרים נוספים קשרו צריכת מגנזיום לקויה עם צפיפות מינרלים נמוכה יותר של העצם[11] [12].

 

  1. עייפות, תשישות וחולשת שרירים:

עייפות, חולשת שרירים ותשישות יכולים להיות גם סימנים של מחסור במגנזיום מכמה סיבות. בראש ובראשונה כיוון שלמגנזיום יש תפקיד מרכזי בתהליך ייצור האנרגיה בתא. אחוז גבוה מהמגנזיום בגופנו נמצא בתוך המיטוכונדריה- אותו אברון בתוך התאים שלנו שאחראי על ייצור האנרגיה עבור הגוף כולו.

 

מחקרים סבורים שחולשה שרירית נגרמת מאובדן אשלגן בתאי השריר- מצב הקשור למחסור במגנזיום[13] [14].

חשוב לזכור שכולם חווים חולשה ותשישות מפעם לפעם וזה נורמלי! בדרך כלל, זה פשוט אומר שצריך לנוח. אם מדובר בעייפות קשה או מתמשכת זה עשוי להיות סימן למחסור או בעיה בריאותית אחרת.

 

  1. לחץ דם גבוה:

מחקרים שנעשו בבעלי חיים[15] ומחקרים תצפיתיים בבני אדם[16] [17] הראו שרמות מגנזיום נמוכות וחוסר במגנזיום עלולים לגרום לעליה בלחץ הדם (שהוא גורם סיכון למחלות לב).

 

כפי שכבר הזכרנו מקודם, מגנזיום הוא בעל השפעה משמעותית על הרפיית שרירים- וזה כולל את השרירים החלקים שנמצאים בכלי הדם שלנו. בנוסף הוא פועל בשיתוף פעולה עם סידן בוויסות לחץ הדם.

 

צריכה גבוה יותר של מגנזיום מהמזון נמצאה גם כקשורה לירידה בסיכון לאי ספיקת לב וירידה בסיכון לשבץ מוחי.

 

  1. אסתמה:

רמות המגנזיום נוטות להיות נמוכות יותר אצל אנשים עם אסתמה מאשר אצל אנשים שאינם סובלים מאסתמה[18] [19].

חוקרים מאמינים שמחסור במגנזיום עלול לגרום להצטברות סידן בשרירים המצפים את דרכי הנשימה של הריאות, דבר הגורם להתכווצות דרכי הנשימה ומקשה על הנשימה[20].

 

באופן מעניין, משאף עם מגנזיום סולפט ניתן לפעמים לאנשים עם אסתמה כדי לעזור להרגיע ולהרחיב את דרכי הנשימה[21] [22].

 

  1. עצירות:

עצירות יכולה לנבוע מסיבות רבות ומגוונות. מחסור במגנזיום עשוי להיות אחת הסיבות. מגנזיום תומך בהרפיית שרירים מכווצים כולל השרירי החלק שבדופן המעי שלנו. בנוסף, הוא קשור ליצירת אנזימים ומשפיע על מידת המים במעי. כל אלו קשורים קשר הדוק ליציאות תקינות ונוחות.

 

 

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19621856/

 

[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20081299/

 

[3] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26322160/

 

[4] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3544909/

 

[5] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24966690/

 

[6] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2436546/

 

[7] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25827510/

 

[8] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23912329/

 

[9] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/182417/

 

[10] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/263326/

 

[11] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19828898/

 

[12] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26556742/

 

[13] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17804670/

 

[14] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/4026498/

 

[15] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10334795/

 

[16] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17145221/

 

[17] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9702930/

 

[18] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7914305/

 

[19] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10836320/

 

[20] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2436546/

 

[21] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16002955/

 

[22] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19850799/

 

עוד מאמרים מעניינים:

היררכיית הסוכר

היררכית הסוכר

הרבה מצריכת הסוכר שלנו נובעת ממקורות נסתרים – הסוכר נמצא בתבלינים, קרקרים, חמוצים, מרקים, רטבים לסלט וכמעט בכל דבר שמגיע באריזה. אפילו מה שמכונה “אוכל

להמשך קריאה »

בא לכם/ן לשתף? :)

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
Search
Generic filters